Dom, dommer, Schiphol

Altijd uit op sensatie, onderzoeksjournalist Alberto Stegeman. Inderdaad, als je een beetje je best doet kan je aantonen dat de beveiliging van het koninklijk huis zo lek is als een mandje. Ja, als je heel graag wil, kan je vermomd als klusjesman paleis Noordeinde binnen lopen. Maar of je ook in de buurt van de koningin komt? Wil je hare majesteit omleggen dan kan je beter wachten tot Koninginnedag. Wordt lid van een schietvereniging, beetje oefenen, geweer met flink kaliber en goed vizier kopen, en knallen maar. Dat kán allemaal in Nederland.

Amsterdam Schiphol AirportAfgelopen week was er een aflevering over Schiphol waarin Alberto wél echt een punt had. Hij toonde aan dat er een enorm gat zit in het beveiligingssysteem van de nationale luchthaven. Op andere vliegvelden in Nederland wordt de handbagage gecontroleerd vóór je het taxfree gedeelte in gaat. Op die manier voorkom je dat mensen grote hoeveelheden flessen met - explosieve – vloeistof mee smokkelen achter de douane. In de uitzending wordt met verborgen camera’s gefilmd hoe kinderlijk eenvoudig het is om die vloeistof vervolgens zogenaamd uit het schap te pakken en te laten verzegelen bij de kassa. Afrekenen, boarden, boem!

Ik dacht toen ik de uitzending zag: wat dom! en: hier gaan koppen rollen! Maar Schiphol en Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NTCb) zijn lekker bezig om de boel te downplayen. In een gezamenlijke verklaring wordt aangegeven: ‘dat de beveiliging bij winkels waar belasting vrij kan worden gewinkeld, wordt verhoogd. Ook komen er controles op aangekochte vloeistoffen in deze winkels.
Naast deze maatregelen zal voor de lange termijn worden gekeken naar technologische of infrastructurele aanpassingen. Schiphol en NCTb Erik Akerboom benadrukken dat veiligheid nooit 100 procent gegarandeerd kan worden, ook niet in de luchtvaart.’ Artikel HIER.

In een gezamenlijke verklaring van Schiphol en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) wordt aangegeven dat de beveiliging bij winkels waar belasting vrij kan worden gewinkeld, wordt verhoogd. Ook komen er controles op aangekochte vloeistoffen in deze winkels. In winkels waar weinig vloeistoffen worden verkocht, wordt de verkoop hiervan gestaakt.
Naast deze maatregelen zal voor de lange termijn worden gekeken naar technologische of infrastructurele aanpassingen.
Schiphol en NCTb Erik Akerboom benadrukken dat veiligheid nooit 100 procent gegarandeerd kan worden, ook niet in de luchtvaart. Ze wijzen er wel op dat de luchtvaart wel één van de meest beveiligde vormen van vervoer is.

Reageer

Archief