Kilometerheffing en brandstofaccijns

ANWB_peilt_leden_o_1341141hMisschien ben ik wel heel erg dom. Maar als ík het niet ben, dan is minister Eurlings het wél. En dan zijn voorgangers natuurlijk ook.

Ik heb nooit begrepen wat kilometerheffing kan toevoegen aan de bestaande accijns op brandstof. Accijns is een vorm van belasting die wordt geheven op bepaalde goederen. Zo betaal je anno 2010 voor elke liter benzine die je tankt maar liefst 71.93 eurocent aan accijns. Voor het millieuvriendelijkere LPG betaal je 14.64 eurocent per kilogram. Op Wikipedia staat een mooi overzicht van het accijnsverloop over de jaren heen.
Hoe meer benzine je verbruikt, hoe meer je dus betaald. Bij een gelijk aantal afgelegde kilometers levert de Hummer van Wesley Sneijder de staatskas meer op dan de Renault Twingo van mijn collega. En als je meer kilometers maakt, betaal je ook meer accijns. Als ik me niet vergis betaal je vervolgens ook nog eens 19% BTW over de accijns. Belasting op belasting. Kassa voor de overheid. Kunnen ze mooie milieudinges duurzame investeringen mee doen. Prima.

Is dat niet ongeveer het idee van kilometerheffing?!?!
Dat je meer betaalt naarmate je ook meer kilometers maakt?!?!!

Aha, gelukkig! Een verstandige Wiki over kilometerheffing HIER. Nu weet ik het zeker. Degene die ooit het hersenspinsel van de kilometerheffing tot een serieuze optie heeft gemaakt, is volslagen van het padje af. Wie was die gek?

Update: een reactie leert mij dat accijns nog niet genoeg opleveren. De brandstofprijzen kunnen niet oneindig worden verhoogd met accijns, tenzij dit in omringende landen ook gebeurt. Toch een beetje dom van mij. Maar of kilometerheffing de oplossing biedt vraag ik mij toch sterk af.

23 reacties op „Kilometerheffing en brandstofaccijns“

  • drecul:

    Zou het misschien zo zijn dat de overheid alle burgers kan volgen (mobiel, zendmast, ov-chip kaart) behalve als ze in een auto zitten?

    Naaaaah zal toch niet?

  • Dirk:

    Nee, zal niet. Maar een prettig idee vind ik het niet.

  • drecul:

    OV – chip gegevens liggen ook al bijna bij het openbaar ministerie.
    Daar loopt nu een rechtzaak over.

  • Ik ben in principe voor kilometerheffing, maar jouw kijk op de zaak heeft me toch weer aan het twijfelen gebracht. Je maakt een heel goed punt, ja: je betaalt al belasting per kilometer, dit is dus gewoon dubbel cashen. Schandalig eigenlijk.

    Of kilometerheffing helpt, is een hele andere zaak. Het doel is (denk ik) drieledig: staatskas spekken, vermindering uitstoot en verminderen filedruk. De laatste twee lukken alleen als er een alternatief is voor de auto. En die is er niet: alle experts roepen tenslotte dat het Nederlandse OV aan z’n tax zit.

    Blijft de eerste over. Mmm, ik ben bij nader inzien toch tegen, geloof ik.

  • drecul:

    Een alternatief is vanuit huis werken.

    Veel beroepen die computers gebruiken in hun dagelijkse werkzaamheden kunnen prima vanuit huis werken.

    De voltallige ICT sector haal je daar al mee van de weg.

  • drecul:

    Zo’n kastje houdt ook de snelheid bij dus in de toekomst wordt de bekeuring voor te hard rijden binnen een milliseconden van je rekening getrokken na de overtreding.

    Mocht het nou vaak voorkomen dat gedrag besluit de verzekerings maatschappij ook maar je premie te verhogen want die heeft die gegevens van dat kastje ook.

    En zo’n roekeloze chauffeur is ook een stuk zorg gevoeliger dus daar gaat je zorg premie.

    En dan wordt zo’n kastje gehacked en dan rijd er een of andere gek onder jouw kastje.

    En dan kan je jarenlang je gelijk gaan halen bij de overheid, want: The computer says NOooooo.

    Blijft een leuk speeltje zo’n kastje.
    Ben blij dat ik geen rijbewijs heb. ;)

  • En daar heb jij weer een punt, Dré. Oké, ik ben toch voor. :-P

    Wat je tweede comment betreft: ik ben ook blij dat jij geen rijbewijs hebt.

  • drecul:

    Hee je zijn jouw premies niet de mijne. ;)

  • drecul:

    Dat kastje is maar 1 voorbeeld.
    In 2014 kun je alleen nog pinnen in de supermarkt.

    Wordt je gebeld door de achmea meneer ik zie op u boodschappen record dat u veel ongezonde producten eet, wij zijn helaas genoodzaakt om uw premie te verhogen.

    Daarbij sturen wij gelijk even het riagg langs want uw alcohol inname is ook wat aan de hoge kant en wij zijn voor beter voorkomen dan genezen.

    Goedendag.

    Word of advise : pannekoeken are blacklisted. ;)

  • Hoe meer Dreculs op de weg, hoe hoger de permies, dus zwaai jij nou maar lekker met je chipkaart, zodat Big Brother fijn kan zien hoe jij elke dag met de bus naar je werk en terug rijdt.
    Daar zal ‘ie vast van schrikken.

    En zing niet zo hard onder de douche, wil je? De microfoon in die microchip die ik onlangs in je oor gehoest heb, overstuurt helemaal! :-P

  • drecul:

    Ik vond je altijd al verdacht. ;)

  • Vanmorgen bij Goedemorgen Nederland hoorde ik een voor mij nieuw voorstel van verkeer & waterstaat: ze willen de autoprijzen omlaag doen en de wegenbelasting omhoog. Ik snap de reden wel: de auto-industrie wordt zo uit het slop gehaald en de staatskas wordt weer wat extra gespekt – dubbele winst dus.

    Maar hoe kun je beweren dat je de kilometerheffing wil invoeren voor het terugdringen van files en uitstoot, als je tegelijkertijd mensen aanmoedigt om fijn allemaal een nieuwe goedkope auto te kopen? Pure leugens.

    Vanmorgen zei een CDA-keffertje bij GN (hij kwam nauwelijks boven de tafel uit, maar dat compenseerde hij met een hééééle grote mond, je kent het type) dat ze dat laatste voorstel wellicht nog even in de kast laten liggen. Maar ik weet nu genoeg: ik ben definitief tegen.

    Tenzij jullie me weer aan het twijfelen brengen natuurlijk. ;-)

  • En Dré, je hebt nu wel gerookt vanmorgen: leg weg die sigaretten!

  • Dirk:

    Haha! LOL@Patrick en Dré

  • Dirk:

    Dag zeg ik. Volkomen de weg kwijt. We laten het wellicht nog even in de kast liggen. Grrrrrrrr. Jeuk!

  • drecul:

    CO2 uitstoot tegen gaan (mocht iemand daar nog in geloven) kan natuurlijk wel via de elektrische auto.
    De EV1 van general Motors bijvoorbeeld, helaas was deze auto iets te goed en is door de olie industrie de nek om gedraaid.
    Vandaar waarschijnlijk dat een extra bezine acijns geen optie is, want een elektrische auto gebruikt geen benzine.

  • Dirk:

    Nee, maar accijns op stroom behoort ook tot de mogelijkheden. En op aardgas ook.

  • drecul:

    Dan is zo’n kastje voor hun beter, kun je per kilometer heffen , alle overtredingen registreren en in rekening brengen en acijns op stroom en gas heffen.

  • Inderdaad. Nee, ik ben toch voor.

  • drecul:

    Jij stemt zeker pvda dat je zo draait. ;)

  • Daar twijfel ik nog over… :-P

  • Herman:

    Waarom wordt het idee om de uitvoering van de kilometerheffing via de brandstofaccijns steeds zo gemakkelijk afgeschoten? Wie zegt dat onze buurlanden niet zouden willen meedoen in het principe meer rijden/meer uitstoten = meer betalen? Ik heb nog nergens gezien dat ze hier tegen zijn. Of is Eurlings soms bang dat dan blijkt dat NL haar automobilisten veel zwaarder aanpakt dan de rest van Europa?

  • Bert:

    Alleen maar omdat iedere burger dan volgbaar is door de overheid. De nazi’s zouden er van gedroomd hebben. Teken ook protest aan (meer dan 170.000 gingen u voor):

    http://www.kilometerheffing-nee.nl/

Reageer

Archief