De smerige school

Ach, je went eraan. Stofnesten, muizenkeutels, naar urine riekende toiletten, ondoorzichtige ramen, vlekken van tien jaar geleden in gordijnen van twintig jaar geleden. Scholen in Nederland zijn viessss. Of in ieder geval, de scholen waar ik heb gewerkt.

Toetsenbord lokaal B101Prima. Ik heb geen smetvrees en ben ook niet allergisch voor de huisstofmijt. Dat scheelt. Maar ga dan niet net doen of de school schoon is. Nu wordt er flink geïnvesteerd in een schoon schoolklimaat. Scholen maken er goede sier mee. Wat het precies inhoudt? Zet een paar ondermaatse ventilatoren neer die net genoeg zuigkracht hebben om stofnesten en andere vulligheid door de ruimte te jagen. De stofnesten zelf worden namelijk niet aangepakt. Wat dachten we van meer tijd (geld!) voor de schoonmaaktroepen?! Of een actievere rol voor leerlingen bij het schoonhouden van hun eigen school?! Op dit moment heeft een schoonmaker volgens de norm één minuut om het toilet schoon te maken. Daar gaat die pislucht niet van weg. Voor het reinigen van toetsenborden is al helemaal geen tijd gereserveerd. Ook niet één keer per jaar. Het toetsenbord wordt pas weer schoon als hij wordt vervangen. En dat kán even duren met een afschrijfperiode van vijf jaar. En als het toetsenbord nog goed is, dan gaat hij ook makkelijk twee afschrijftermijnen mee. Dan ben je blij als dat toetsenbord een keertje wordt gesloopt door een overenthousiaste leerling.

7 reacties op „De smerige school“

  • mark:

    Mischien wordt het tijd om draagvlak te zoeken bij de leerling ipv bij het bestuur, vraag de leerling wat zij vinden van de stinkende toiletten en wat zij hiervoor willen laten, laat ze meedenken over hun leeromgeving en geef ze het recht om tegen de beslissingen van het school bestuur in te gaan. Ik ga ervan uit dat de leerling recht heeft om gebruik te kunnen maken van een schoon toilet, als een school dat niet kan bieden uit ik mijn twijfels over de rest. En ik neem aan dat de school gebaat is in elk opzicht zowel financieel als sociaal bij een groep tevreden leerlingen die hun omgeving mede kunnen bepalen.

  • Dirk:

    Helemaal mee eens. Maar hoe pak ik dat aan? Het wordt al gauw gezien als kritiek en daar kan men niet zo goed mee omgaan.

  • mark:

    Het moet ook kritiek zijn dat is de manier om problemen aan de kaak te stellen en te veranderen.
    Verschil is dat alleen jouw kritiek (of advies) blijkbaar te weinig gewichtig is om serieus genomen te worden, daarom als draagvlak de leerlingen, roep een forum in het leven waar de leerlingen kunnen klagen over de misstanden op school en laat ze de school en leraren bij naam noemen.

  • Dirk:

    Geweldig idee. Hoe simpel kan het zijn. Moet er haast al zijn zou je denken. *zoekt*

  • Dirk:

    Nee. *zoekt verder*

Reageer

Archief