Excellente leerlingen. Gatverdamme!

In het NHD van vandaag: ‘Leerkrachten werken nu een jaar lang met zes groepen excellente kinderen, die een dagdeel per week op hun capaciteiten aangepaste lessen krijgen in een lokaal bij basisschool De Koempoelan. Gatverdamme! Al mijn haren gaan rechtovereind staan. Hier is een ambitieuze directeur aan het werk die de modegrillen van politiek Den Haag verkeerd interpreteert. Al dan niet gedicteerd door onderwijskundige adviseurs met het hoofd in de wolken, wars van de leerpraktijk. Echt niets deugt van deze poging om van de ‘zesjescultuur’ af te komen.
Wie bepaalt of de leerling excellent is? Is elke leerling niet excellent? Ieder op zijn eigen manier? Zitten in deze groepen alleen de leerlingen die hun lesje taal en rekenen op tijd voldoende hebben afgerond? Of ook de creatieve geesten die moeite hebben zich in het klaslokaal te concentreren, door een gebrek aan creatieve uitdaging? En hoe zit het met die excellente voetballer van de E1 die de hoofdsteden van Europa maar niet uit zijn hoofd geleerd krijgt? Zitten deze leerlingen ook in een van die zes groepen?
Een dagdeel in de week? Dat is krap drie uur. En de rest van de week mogen deze excellente leerlingen zich weer de pleuris vervelen? Wauw! En dan ook nog eens in speciaal lokaal. Hoe zullen de leerlingen zich voelen die niet bij de uitverkorene horen? Pedagogisch onverantwoord, dat is het. Excellente programma’s moeten er zijn voor alle type leerlingen. Gewoon in het klaslokaal of de vertrouwde leeromgeving. Fuk dit.

Reageer

Archief