Mobieltjes in de klas

Het onderwijs moet mobieltjes verbieden, of bakken bij de deur van het lokaal zetten om ze in te leggen, en daarna weer eruit te halen. Die jeugd van tegenwoordig, die communiceert niet meer. Ze kunnen niet schrijven, dat komt omdat ze alleen maar pingen en msn’en en sms’en. De school moet strenger optreden. ‘Het onderwijs in Nederland is onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden van de mobieltjes. Er worden bijvoorbeeld filmpjes gemaakt van medeleerlingen of leraren die op internet worden gezet. Dit kan zover gaan dat leraren ermee gechanteerd worden, om hogere cijfers af te dwingen.’ Joh, je meent het?!

Ik maak altijd filmpjes van mijn leerlingen, met mijn iPhone 4. En als ze daarna niet doen wat ik zeg chanteer ik ze ermee. Dan dreig ik dat ik het aan hun ouders laat zien, hoe goed ze bij de les waren. Of dat ik het op YouTube zet, zodat de hele wereld kan zien hoe dom ze doen. En ik vertel dat ze mij misschien op andere gedachten kunnen brengen door koffie voor me te halen, of een 8 voor het volgende proefwerk. Pingen, ben ik ook dol op. Er kunnen wat mij betreft niet genoeg pingende meiden achterin de klas zitten. Je hebt geen kind aan ze. Lekker stil zijn ze. En bovendien leren ze er nog eens wat van. Hoezo, die jeugd van tegenwoordig communiceert niet? Die jeugd van tegenwoordig communiceert zich suf! Door te pingen. En ze vinden allemaal nieuwe woorden en handige spelling uit, zoals: g1 id (geen idee) en w817 (wacht eens even). Ook nog eens creatief met taal dus. Wat wil je nog meer?! Bij wiskunde zitten ze nooit meer om een rekenmachientje verlegen, want de mobiel zit altijd in de zak. En als ze zo slim zijn om een spiekbriefje in hun mobiel te zetten, of een formule te programmeren, dan verdiénen ze die 10 gewoon. En na het proefwerk over de stelling van Pythagoras, Angry Birds spelen. Leren ze meteen hoe een kogelbaan werkt. Dat scheelt een weer heleboel uitleg bij de les natuurkunde.

Kom op zeg! Doe niet net of het onderwijs achterlijk is. Mobieltjes horen er bij. We laten leerlingen er mee filmen, foto’s maken, aantekeningen en nog veel meer. Om die vervolgens te gebruiken in presentaties en verslagen. En natuurlijk word ik wel eens gek van die smartphone-verslaving van sommige leerlingen. Maar als je er genoeg van hebt pak je het ding af, na een waarschuwing, of twee. Geloof me, als dat ding een week lang bij de directeur in de kluis heeft gelegen zijn ze echt wel een tijdje genezen. Dan kiezen ze wel een andere leerkacht uit om in de les te pingen.

Reageer

Archief