Vragen over de OV-chipkaart

chipkaartIk weet nog maar weinig van de ov-chipkaart, maar met de dag groeit mijn verbazing over de invoering ervan. Vandaag heb ik zo’n ding aangevraagd. Ik ga nog wel eens met de bus naar Amsterdam en dat kan vanaf nu niet meer met de strippenkaart. Ik heb nog zo’n grote blauwe jongen in mijn portemonnee zitten. Vers. Kan je niet meer inwisselen, heb ik begrepen. Achterlijk. Ik heb er toch GVD voor betaald?! Ik had wel meegekregen dat vanaf 3 juni in Amsterdam chippen verplicht was, maar dat Purmerend tegenwoordig ook bij Amsterdam hoort wist ik dan weer niet. Stadsregio Amsterdam heet dat.

Wie bedacht eigenlijk de OV-chipkaart? Ongelofelijk prutswerk, zoveel staat vast. Moet haast wel uit de koker van ambtenaren komen. De politiek heeft zich er dan ook flink tegenaan bemoeid. Vreemd. De vervoersmaatchappijen die de chipkaart invoeren zijn commerciële instellingen, die weten zelf toch wel het beste hoe ze het geld uit de zak van hun reizigers moeten kloppen? Neen, zegt de overheid, wij privatiseren dan wel, maar jullie moeten wel doen wat wij zeggen. En wij gaan de ov-chipkaart invoeren, want dat is makkelijk voor de burgers. Ofzo…??!!??

Makkelijk? Omdat je dan één betaalmiddel hebt voor trein, tram, metro en bus? Ja, dat zou makkelijk zijn inderdaad. Maar dat is dus niet zo. Waarom niet in hemelsnaam? Het is zowat de enige reden die ik kan verzinnen om dat ding in te voeren. Bij de NS kan je de ov-chipkaart alleen gebruiken als je in het bezit bent van een voordeelurenkaart??!!!11!!! Handig! Ook het vervoersbedrijven in Rotterdam werkt met een andere kaart!? Handig!  De tweede en laatste reden die ik kan verzinnen is het tegengaan van zwartrijden. Maar die kans is ook alweer om zeep geholpen. Het zou zo simpel zijn, in elke bus een poortje als je naar binnen moet en eentje als je er weer uit moet. Chipkaart erlangs, betaald, poortje door naar binnen. Chipkaart er weer langs, afgerekend, poortje door naar buiten. Maar nee, in alle bussen en trams draait er om de minuut een bandje vertelt dat je niet moet vergeten om uit te checken. Ik wacht al maanden op de dag dat er poortjes komen in bussen en trams. Waar blijven ze?

Een chipkaart is een stukje plastic (in Rotterdam ook wel karton) met een chip erin. Er staat een tegoed op waarmee je de reis kan betalen. That is it. Een soort bankpas met chip dus. Maar die hebben we toch al? Waarom gebruiken we die dan niet? Geen gedoe met gebruikers registeren – die zijn al geregistreerd. Niet nog een extra pasje in de portemonnee. Waarom niet? Leg het mij alsjeblieft uit? Ik snap geen ene moer van die ov-chipkaart. Ga eens aan het werk Antoinette Hertsenberg!

Hieronder: sterk staaltje van hoe je iets wat simpel is moeilijk kan maken. Van de veelgestelde vragen pagina van de website www.ov-chipkaart.nl.

Vraag
Is de ov-chipkaart ook geldig bij NS?

Antwoord
Vanaf 1 december kunt u naast de anonieme OV-chipkaart ook met een persoonlijke OV-chipkaart bij NS reizen. Reizigers met een Voordeelurenabonnement kunnen deze bij NS gebruiken als OV-chipkaart.
Ook mensen met een persoonlijke OV-chipkaart van andere vervoerders kunnen deze gebruiken om op saldo te reizen in de NS-treinen.

Om uw OV-chipkaart bij NS te kunnen gebruiken, dient u eerst ‘reizen op saldo’ aan te vragen en op uw OV-chipkaart te laden bij een NS balie of NS-automaat. Dit hoeft u maar eenmalig te doen en kost niets. U geeft dan meteen aan in welke klasse u wilt reizen en kunt ook gelijk saldo laden.

Zie ook het nieuwsartikel hoe het reizen bij NS werkt.

De papieren vervoerbewijzen blijven voorlopig gewoon bestaan bij NS. Op termijn worden ze wel vervangen door de OV-chipkaart.

Update: de chip een een OV-chipkaart is nu nog anders dan die in een bankpas. Maar dat gaat binnenkort veranderen.

4 reacties op „Vragen over de OV-chipkaart“

  • charley:

    Wat een dom gelul! Inderdaad, de openingszin klopt. maar gebruik je tijd dan om informatie in te winnen in plaats van onzin te ventileren.
    Ik reis met 1 NS Voordeelurenkaart met alle OV in NL. Dat gaat uitstekend. En met je kaart van de RET of GVB kun je ook bij de NS reizen hoor.
    En toegangspoortjes in de bus? Tuurlijk, dat scheelt weer 5 plaatsen voor de passagiers en we staan bij iedere halte een minuut langer stil.
    En ook nog: het openbaar vervoer in Nederland is helemaal niet geprivatiseerd. De stadsregio geeft opdracht en betaalt er voor. De OV-bedrijven lopen geen risico.

  • Dirk:

    Ach ja, ik had juist zin om te ventileren. Maar misschien wordt ik wat wijzer van de reacties.

  • drecul:

    @Charley, Maar die kaart is zo onveilig als de pest.
    Is al gekraakt voordat hij in gebruik genomen werd.

    Daarbij is hij makkelijk te skimmen, gaat hij snel stuk en vergeten mensen nogal eens uit te checken met als gevolgt miljoenen extra inkomsten.

    Anonieme kaarten bestaan niet en personelijke kaarten worden door het OM gebruikt om mensen na te trekken. ( zou noooit gebeuren(.

  • drecul:

    Van Wikipedia:

    GVB, voorheen het Gemeentevervoerbedrijf, Amsterdam, is een vervoerbedrijf belast met het openbaar vervoer in de gemeente Amsterdam en omgeving. Het bedrijf vervoerde (in 2008) 264 miljoen reizigers die gezamenlijk 966,57 miljoen kilometer reisden. De opdrachtgever is sinds 1 januari 2006 de Stadsregio Amsterdam (voorheen het Regionaal Orgaan Amsterdam, ROA). Op 1 januari 2007 is GVB extern verzelfstandigd: het GVB is een NV geworden, en is los komen te staan van de gemeente. De gemeente bleef echter wel in het bezit van de aandelen. Per 1 januari 2012 moet het gehele metro-, tram- en busvervoer worden aanbesteed.

    Dus wederom , zoals met alle nuts bedrijven, ordinair zakken vullen op gemeentelijk nivo.

Reageer

Archief