De Yes Men

Men neemt een domeinnaam met in de naam Dow Chemicals, het chemisch bedrijf dat in 2001 Union Carbide overnam, verantwoordelijk voor de giframp in Bophal India in 1984 en plaats daar een website op die doet suggereren dat het een officiële site is van Down Industries. Dan wacht je af.

Op een dag krijg je een mailtje van BBC World. Ze vragen om een woordvoerder van Dow Chemicals en ach je hebt gelukkig nog een gaatje. Vervolgens kom je live in de uitzending en verkondig je dat je bedrijf alle verandwoording neemt voor de giframp (wat 20 jaar na dato nog steeds niet is gebeurd) en je kondigt even fijn aan dat er 12 miljard dollar zal worden uitgetrokken om alle slachtoffers schadeloos te stellen.

Niet alleen zal je bedrijf, Dow Chemicals, de rampplek schoonmaken zodat de lokale bevolking niet via het drinkwater alsnog ziek wordt (uiteraard nog niet gedaan), ook zal je de chemische samenstelling prijsgeven die bij de ramp is vrijgekomen ten behoeve van de slachtoffers hun medische behandeling. (ook nooit gedaan).

Gevolg: Dow Chemicals zakt miljoenen dollars in waarde binnen 23 minuten en moet nu publiekelijk gaan uitleggen dat geen van dit alles het geval is.

Maak kennis met de sublieme Yes Men.

2 reacties op „De Yes Men“

Reageer

Archief